mari-mari semua

ayu love tahar

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

my Princess Nur Syafira

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

Follwers Mantap

Thursday, April 7, 2011

Telur ayam pun ada tiruan

assalamualaikum semua dan selamat petang...nak share tentang telur ayam tiruan...baik2 ye kalau nak beli telur tu...sape2 yang belum tau..aku bagi tau..heheheeeeee



GEORGE TOWN – Sekali pandang, ia tidak ubah seperti telur ayam gred A namun, ia sebenarnya telur tiruan yang dibuat sepenuhnya daripada ramuan bahan-bahan kimia berbahaya.

Itu pendedahan Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) yang mendakwa telur berkenaan rupa bentuknya tidak ubah seperti telur ayam sebenar dan tidak menolak kemungkinan ia terdapat di pasaran negara ini.

Presidennya, S.M. Mohamed Idris berkata, siasatan awal pihaknya mendapati, kulit telur tiruan itu diperbuat daripada lilin parafin dan kalsium karbonat.

“Kuning telur dan putih telur tiruan itu pula dihasilkan menggunakan natrium alginat, alum, gelatin, asid benzoik, kalsium klorida serta air dan pewarna lemon,” katanya di sini semalam.

Menurut S.M. Mohamed, pada amnya bahan-bahan itu merupakan makanan tambahan tetapi dalam menghasilkan telur tiruan, ia menjadi komponen utama dalam bahan-bahan pemprosesannya.

Justeru, pemakanannya dipercayai mampu mengganggu kadar metabolisme dalam badan, hati dan otak jika dimakan pada kadar yang kerap.

kosmo!...

4 comments:

sobri yaacob said...

pernah bca kisah ni.... blaku dekat negara china.. x tau plak dkat malaysia pun dah masuk.... lpas ni kena ternak ayam sendiri la... ha..ha..

Cik Eliza said...

haiya! semua na copy paste !

mana mau selamat!

hehehe!

mungelily said...

mcm ner bley ader klon tu kan..
huhuhu telur pun blh di klonkan ek..


btw salam kenalkenal...
nice blog...=)
http://lilyecah.blogspot.com/

kAmi dAn mEreKa!! said...

semua berpenyakit la lepas ni,
telur berbahaya ni,
ish2 =)