mari-mari semua

ayu love tahar

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

my Princess Nur Syafira

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

Follwers Mantap

Wednesday, April 13, 2011

Quaker Oat

assalamualikum blogger,hari aku breakfast oat..sedap jugak..sebab ape aku makan oat,

*nak kurangkan kolestrol yang agak banyak kat dalam badan aku ni...
*untuk makanan kesihatan..seperti mengawal gula dalam badan dan mencengah kanser breast
*paling penting untuk diet harian aku...


jom ramai2 makan.hiiiiiiii kalau korang suka la...
jom baca kebaikan oat kat bawah ni...

sekarang ni aku makan oat yang ni...

Antara kebaikan oat:-

  1. Merendahkan kolestrol dalam badan.
  2. Mengawal kandungan gula dalam badan dalam jangka masa panjang.
  3. Mengandungi bahan anti kanser- kepada wanita dapat mengelakkan breast cancer.
  4. Mengawal tekanan darah- membantu mengurangkan hypertension, dan merendahkan tekanan darah tinggi.
  5. Kandungan fiber dalam oat membantu sistem perkumuhan badan.
  6. Membantu dalam penurunan berat badan kerana oat memberikan rasa kenyang dalam jangka masa panjang, disebabkan kandungan fiber dalam oat. - Kanak-kanak yang makan oat kebiasaannya jarang mengalami overweight.
  7. Sumber karbohidrat yang memberikan tenaga kepada badan.
  8. Oat juga mengadungi senarai panjang nutrient lain seperti asid amino yang membantu fungsi badan, vitamin seperti thiamin, folic acid, biotin, pantothenic acid & vitamin E. Selain itu juga mengandungi zinc, selenium, copper, iron, manganese & magnesium.
p/s:kurangkan lah makanan2 yang berlemak...okay

3 comments:

NuReLLe said...

setuju..................skrg bfast mkn wholemeal bread ngn oat je..:)

ayu sleeping said...

bagus dear..amalkan yerk...

Mama Likha said...

best erk oat? zte nk try gak dah lama dah tp smpi arini tkleh telan huhuhu